tirsdag 7. februar 2012

Pengene får bein i Penang!;)

Onsdag 1.2 reiste vi videre til millionbyen Penang. Vi tok en båt fra Langkawi som tok 2.5 timer over til Penang som også er en øy. Det var en grusom båttur hvor vi satt som sild i tønne hele turen uten mulighet til å reise oss nesten, men vi overlevde det ogsåJ Jeg visste lite om Penang og ble egentlig litt overrasket over at det var så stor en by. Her er det veldig mange kinesere og man ser mindre til islam og muslimer her. Byen er på en måte en blanding av Malaysia, Kina, Vesten og India. De har mange av de internasjonale spisestedene som Pizza Hut, Mc Donalds, Subway, KFC og Starbucks og vi har til og med fått tak i litt vanlig mat som havregrøt, (kun tilsett vann) müsli og yoghurt. Vi har fått et fint hotell med 19 etasjer som er et skikkelig by-hotell. Veldig deilig! Det ligger ganske midt i byen også så det er veldig greit å komme seg rundt. Vi er blitt racere på taxier, og prutter og tuter og kjører i vei;)
Puja i et hindu-tempel.
Kristine stakkars som har vært uheldig! Godt ho har så mange gode hjelpere!
Kul buss:)
Fancy tempel:)


Her i Penang var det mye som stod på programmet. Vi har vært og hatt undervisning på et muslimsk universitet her. Det var på en måte litt provoserende fordi han ene foreleseren foreleste med et sterkt islamsk innenfra-perspektiv, og dessuten så var han litt over gjennomsnittet uinteressant. Dere hadde forstått hva jeg mente hvis dere hadde vært der.! Og sånn generelt for Asia så snakker befolkningen ikke akkurat engelsk-engelsk, men litt sånn curry-engelsk så det er ikke sånn kjempe-lett å få med seg alt alltid!;)  Men det var jo moro og få oppleve hvordan universitetet er herJ Vi har også vært i hinduistiske, buddhististe og kinesisk religiøse templer. Det går mye igjen av det samme, men og selv om vi føler at vi har sett på litt vell mange «pujaer», så er det fortsatt litt spennende. Høydepunktet her har kanskje vær Kek Lok Si- tempelet, et kinesisk buddhisttempel som var vanvittig stort! Vi tok til og med «tempel-trikk» for å komme oss fra A til Å. Stilen i Asia er som kjent ikke akkurat som vi er vant til hjemme, og selv om jeg ikke blir sånn kjempe inspirert til å bruke asiatisk stil i den nye leiligheten så er det veldig fascinerende med alle fargene, glitteret og lyset!  Og siden det er så mye kinesere her så får man en fin blanding av kinesiske lykter og drager, blomster, lys, hinduguder og mye annet stæsj! Vi har besøkt mange forskjellige templer nå og sett mye rart. På lørdagen var vi i et Vishnu-tempel hvor stilen på en måte var mer like den kristne kirken, selv om mye hinduistisk preg også. Her var barna med på seremonien, og etterpå så fikk vi servert et måltid i over-etasjen. Det var faktisk ganske godt, selv om indisk mat er litt over gjennomsnittet sterkt. Selv om vi er i Malaysia så er hinduistene her tamiler som opprinnelig er fra India. Etter at vi hadde spist så måtte vi stå for oppvask av vårt eget bestikk og tallerken, litt stilig!
Alder er ingen hindring;)
Sykkel-taxi:)

Mye snacks på markedet:)

Bortsett fra mange fine religiøse inntrykk har vi også opplevd Penang som skikkelig storby! Vi har for første gang på turen fått mulighet til å shoppe litt og kjenne litt på det utrolige utvalget av alle slags mulige saker og ting de har her i Asia. Elektronikk finnes det jo over alt! Og jeg har faktisk fått fikset kameraet mitt! Det var en flink kineser som fant ut at problemet var ikke større enn at jeg hadde fått litt sand i objektivet, så det var fikset på kort tid! Da ble jeg blid som ei sol!:) Vi har også fått oppleve et skikkelig «food-market» hvor en helt haug med mat-boder var samlet inne på en plass. Her kunne man spise seg mett for 30 kroner og man kunne fritt gå rundt og velge hva man hadde lyst på. Man bare sa bordnummer og så ble maten servert ganske kjapt! Her hadde de alt fra pizza, indisk, sushi, kinesisk og den klassiske froske-grøten som jeg ikke smakte på, men som en del andre tok seg en smak på, tror ikke jeg gikk glipp av noe stort!;) Vi har også brukt litt tid på shopping! Noen mer enn andre. Jeg for min del har ikke brukt sånn kjempe-masse penger fordi jeg tenker bare på leiligheten hjemmeJ Men jeg har investert i nye lese-briller faktisk! Og det er veldig mange som har gjort det samme. Vi fant en kjempe flink optiker og vi fikk skikkelig syns-test og altJ Jeg er jo ikke akkurat blind, men har slitt med at jeg blir så sliten i øynene så jeg fikk beskjed om å bruke brillene når jeg leste, satt foran dataen og så på tv. Så jeg fikk het nye Ray Ban-briller (alt ink.) for 1000 norske kroner, veldig fornøydJ
Søte Ida i brille-butikken:)
Meg i Kek-Lok- Si tempelet
Henger opp ønskebånd på et buddhistisk ønsketre i Kek- Lok Si tempelet:)

Tirsdagen firet vi Stines bursdag på Hard Rock Cafè:) Veldig koselig:) Her er meg og Linn.

Kjøpt meg punjabi:):) Hinduistisk fest-antrekk.

Det ble et litt surrete og uoversiktlig innlegg dette, men har skrevet litt her og der:) Neste blir om Thaipuam, Penangs høydepunkt!:) Det var en utrolig spesiell dag med mange sterke opplevelser.

Klem<3









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar